Sider

mandag 24. mars 2008

Tante grønn . . .

Snart forsvinner snøen og da er vi spente på om frosken nede i dammen også iår får besøk av sine frender for å få liv i disse froskeeggene;)
Sist sesong ble det faktisk litt for mye av det gode og andematen vi fikk henta oss trivdes som plommen i egget. Javisst er jeg glad i det grønne, men måte på...
Disse herlige kunstige froskene står lagret ute i garasjen, klar til enda engang å rykke ut oppe i dammen. Humoren er viktig, viktigere enn at jeg skal klare å holde liv i alle disse vakre rosebuskene som finnes. Jeg driver ikke å plager vekster som ikke naturlig hører til i lia her til å trives, til det er naturen for sterk. Derfor satser jeg på naturhagen!
Men gamle, sterke stauder satser jeg på og her har jeg funnet ut at de med gule blomster er harførest. Fagerfredløsen og ikke minst den gamle gode som munkene tok med til norge men som jeg aldri husker navnet på.... Flott å tørke er den og... Meg og navn! Ikke et blomsterbed i tomta er beint, alt som er grønnt får bli! Jeg elsker alt det ville ved komposten det får hagen og kjøkkenet mitt til å være spennende;) Finnes det noe bedre enn nestlesuppe...? Om jeg ikke har blomster i hagen fra mai til september gjør det meg ingenting, bare jeg har lange, vakre, grønne blader jeg kan kikke på. Iris!!! Runde, digre blader.... Kontraster... Urter!!! Her er jo våren så sein og det må en innfinne seg med i sone 6-7 Påskeliljene kom i juni sist sesong.
Alt som er grønt er vakkert, selv i regnet kommer kontrastene fram. Og så må jeg vel innrømme jeg er litt makelig anlagt og da, blomster krever vel endel mere enn hva jeg har tid og ork til... Og tenk, i hele høst og vinter har jeg glemt mine herlige pelargoner nede i kjelleren. Æsj, håper de takler overgangen nå da. Noen så ganske så bra ut men frykter min dyrebare Snowborn ikke har taklet vinteren så bra...Får se, skal gi den all pleie den kan få;)
Ja, ja så venter vi i spenning da om det også iår blir liv i dammen. Håper det, det gir slik en herlig følelse av å være i naturen. Skjæra kommer, står i kø for å vaske seg;)
Småfuglene etter på da, men helst etter vi har spylt dammen med friskt vann;)
Og alle de herlige insekter som trekkes til hagen når den får være litt vill ! Øyenstikkeren legger egg i vannskorpa og larvene svømmer om kapp med rumprtrollene. Den sterkeste vinner, alltid...

22 kommentarer:

Whoopsi Daisy sa...

Hei på deg og vel overstått påske. JEG blir SÅ imponert over innleggene dine og bildene. Du er en såstor inspirasjonskilde at jeg har nesten ikke ord for det. Stilig det bilde med froskeegg. Dessuten har du vært på tur sammen med meg i fjæra i Sognefjorden, du satt på skuldra mi og liksom hvisket til meg hva som var værdt å ta med. Men vi fant svært lite. Sognefjorden er ikke lenger en trafikkåre. Tenker du sitter på skuldra mi til sommeren, da kanskje vi finner noe ;o)
Jeg har plukket noe tidligere og det har blitt rammer, de skal jeg vise i bloggen en dag tenkte jeg.
Nydelig lysestake du har laget, jeg liker slike resirkulerte ting. Nummer en er alikevel kjelken du har laget hyller av, den er så stilig.
Nå må jeg prøve og samle tankene om et påske, skilt, ramme og krans innlegg.
Vi tastes, nyt siste bit av påsken.
Whoopsi Daisy

GundaM sa...

whoopsi daisy- så artig da;)Å sitte på skuldra di der nede må være spennende...Var selv på Tautra tidliger i påska og der var det fantastisk masse spennende. Digre emner....Kjempetunge og ;(
Gleder meg til å kikke på innlegget ditt;)

Og ja, RESIRK er jo lissom min greie har blitt da ;)
Takk for trivelige ord;)

Landliv sa...

Så spennende! Er det virkelig froskeegg altså? Da kan man kanskje følge med på dem og se utviklingen. Synes sånt er veldig spennende jeg! Planlegger å lage sommerfugl-farm i år, og billeakvarium ;-)

GundaM sa...

landliv- ja froskeeggene er virkelige, men bildet er tatt i april ifjor da. Men det kommer nok iår også.det var så herlig å se snøen smelte på de mens jeg fotograferte;)
Biller er det jo tusener av i denne dammen!

Mandy Lou sa...

Ååå, nå fikk du meg til å lengte enda mer etter vår og sommer. Gleder meg til grønnfargen kommer fram!

Miamor sa...

Di er så utrolig kreativ! Gøy med froskene! Her har det blitt malt til den store gullmedalje i dag! Ble pisslei sånn midt på dagen og syntes ikke det var fint i det hele tatt, men nå er jeg ferdig og det ble bra! Typisk meg å begynne å angre på hele prosjektet sånn midt i liksom, og tenke at jeg skulle ha vært ute i finværet istedet! Godt å ha en 14åring som oppmuntrer meg da, og sier mamma slutt å stress...det blir bra : ) Mye visdom å hente der gitt!!!

Nilla sa...

Drm froskedammen er jo bare kjempefin!!!
Gleder meg allerede til å rusle i hagen din snart mens vi venter på at kaffen skal bli ferdig:)
Og gjerne medvåre gutter rundt omkring. Lekende, hoppende eller bare ventende.... på gode hjemmebakte kaker.....

Anemone sa...

Akkurat som meg du...,liker best at ting gror litt naturlig jeg også. Til og med diverse ugress er velkomment her :-) faktisk mye fint og tøft i den sjangeren også om en bare gidder å se etter.

GundaM sa...

mandy lou- ja,det skal bli herlig med grønnt igjen!Ser fram til det;)

miamor- kanskje skulle jeg begynt å male jeg også så hadde jeg sluppet alt rotet av drivveden;)Hadde nok min mann satt pris på;)

GundaM sa...

nilla- bare kom og så trivelig du tar med nybakte kaker da;)
Eller så er jeg en racer i å lage pai. rabarbra, eple u name it;)
Med is eller aniliesaus til,gjerne varm..Nam,nam;)

anemone- godt vi er to;)
Og reinfann er navnet på planten jeg glemmer navnet på hele tiden....

ANNA-LYS sa...

Det kallar jag positivt tänkande och gröna vibbar :-)

(( klem ))

Betty Boom sa...

Nå ble jeg våryyyyyyyyyyyyyr.

Alex sa...

Nydelige bilder søta 1!! En award til Container girl !!!

Ida sa...

Heisann.
Håper du har hatt en fin påske.
Herlige bilder! Stilige bilder av froskeeggene!
Her er påskeliljer og annet dekket med ett hvitt teppe akkurat nå.
Tiddelibom..... og tralala.....
Ønsker deg ei ny fin uke! :)

kathrine sa...

Flotte bilder du tar!! Og du? Kan jeg få ei bøtte andemat av deg i år? Fikk ikke tak i det i fjor, men du får kanskje nok i år og?
Kommer og henter jeg:))

Klem Kathrine

Marie sa...

Flott innlegg!

Går utfrå at du bur eit stykke opp i landet sidan du er i vekstsone 6-7. Her er me i vekstsone 1, men det bles mykje også om sommaren. Eg har også ein naturhage, ikkje noko "strame linjer" her! Eg elskar å pusle med planter da. Eg har ikkje drivhus så eg sår lite sjølv.

Ha ein fin tysdag :)

♥ Harmoni Interiør ♥ sa...

Heisann!
Flotte bilder du har tatt i naturskjønne omgivelser!
:O)

Runa sa...

Du er en kunstner!
Her fikk jeg inspirasjon til å gå løs på hagen min når bare snøen forsvinner!
Nydelige bilder.

GundaM sa...

Ops, nå har så mange lagt igjen kommentar her mens jeg har vært i RL at jeg rekker ikke svare på de alle men takk,takk for gode ord. det er godt å få positiv respons!

Idag etter jobb har vært en meget spesiell dag. Har lyst til å skrive om det men vet ikke om jeg tør....
Livet ER visst et puslespill og når bitene passer er det så forbasket flott. Da er du flyten.

Love and light alle sammen;)
Gunda Marie

Miamor sa...

Takk for stressfri hilse! Trenger å bli minna på det gitt...
Tror ellers jeg er flink til å nyte livet da,men av og til..
Flott at du har lagt av bollen til meg! Jeg kommer innom.. ER det lett å finne deg forresten? Gjør du dette på fulltid?
Er litt spent på om jeg vet hvem du er da..-vel det får vi se :)
Sola skinner og eldstejenta er 17 år i dag! Tidlig oppe med koslig frokost på senga som vi bruker når noen har bursdag.. Tenk at det er så lenge sida jeg fikk den første lille ungen min...Men jeg er jo like ung som den gang.. : )
Ha en kjempefin dag!

Evami sa...

For en fantastisk hage du har:) FÅr lyst på stor,grønn frodig hage jeg også:) Her er det stort sett bare et stort tre,men det er til gjengeld helt fantastisk:)
En stor grønn oase,som gir god skygge til hele plena...

Wow ,det bildet av froske-eggene.... rå-stilig:) Kunst som en godt kan ha på veggen:)

Var en av de tøffeste hyttene jeg har sett,som barna har:)

Ha en flott kveld:)

Anemone sa...

Du !!! Sitter her påjobb og ser utvalget hos Containergirl. Og om du fortsatt har den stett kummen med mønster i kanten må du ta vare på den for meg. Får du tilå sende den tror du ???