Sider

torsdag 17. juli 2008

Jeg elsker ....

Lofferarbeider! Eller også kalt tater arbeider.
Disse enkle, små unnselige kjøkkenredskapene som taterne lagde på sin ferd om sommeren langs veiene.... Husker da jeg var liten hvor redd men samtidig facinert jeg var av disse taterfølgene som slo seg til rundt omkring.
De tok som oftes streng ifra hersjene som stod rundt omkring langs veiene og lagde redskaper av de. Etterpå stakk de innom, gjerne på den gården de stjal denne strengen fra også og byttet til seg mat eller litt penger;)
De fleste av disse har jeg kjøpt på loppis i Sverige eller bruktbutikker her hjemme. To kom inn på min vesle butikk og men altfor lite av dette blir samlet opp! Det havner i metall containerne som oftes ;(
Noe har jeg fått av venner men det meste av det har jeg faktisk fått av gode kunder av meg som vet hvor glad jeg er i denne vakre strengen!!! Spesielt to herlige "loffere" er innom av og til...
Gryteunderlagene blir brukt som kjøkkengardiner og som min gamle far sa sist han var her;
-Ja, du finner nå bruksområder til alt og du. Det skal du nå iallefall ha!
Husker på rommet ditt da du var lita.....ja, ja ja dere skulle bare ha visst;0)

Syns de er så vakre men vanskelig å få tatt bra bilder av. Savner mitt gamle kamera....
Så til sist; Igår kjøpte jeg meg for første gang en Begonia!!!
Jeg syns begonia er en utrolig trist plante, vet ikke helt hvorfor.... Denne kalles Isbegonia og veldig trist inne i det svære gartneriet som holder å å stenge dørene. Tenkte jeg måtte redde denne stakkars bleike planta jeg da;0) Og egentlig ble den jo ikke så værst heller...
Tror kanskje en av grunnene er at en må drive å knipe av disse blomstene eller så ryr de slik. er vel ikke så flink til å knipe jeg, hverken på den ene eller andre måten ;)))

Og til dere som savner litt hagestoff her inne kan stikke entur innom kattebloggen ;0)

Rasmus har laga et lite innlegg der idag !

Og så nå da må vi huske å knipe litt hver dag ! Litt moro må en vel få lov til å ha det;0)



6 kommentarer:

Kathrine sa...

Flott den gryteunderlagsdingsen du fant ja. Vi skulle "loffa" mere vi to.

Og apropo Begonia. Da jeg hadde sommerjobb på en kirkegård i Oslo på slutten av 80-tallet, var dette den værste planten å plante ut på gravene. Sprø som knekkebrød, og det var tusen av dem. Æsj, vi ble ganske lei. Og gleden var stor hver gang ei gravstøtte hadde velta over disse vanskelige blomstene. Paddeflate:-/

Men du er nå snill og da, som redda denne. Sikkert fargen?

:>

Besta sa...

Likte godt de du hadde på vegen :-)

Jeg har heller aldri likt begonia.Har hatt noen, men de har jeg fått i gave ;)
Jeg kaller dem for " gammel dame blomst " for jeg forbinder den med gamle damer ;)
Egentlig er de jo litt fine, men....

Sommerhilsen

moseplassen sa...

Av og til så må jeg ta meg selv i nakken og minne meg på å kommentere..
Du har så mye artig på gang, så mange rasende festlige påfunn og geniale stillben at jeg her helt imponert. Det er alltid deilig å se hva du har funnet på, og du tar så intressange bilder.

Sånn.. nå kan jeg vel slakke litt igjenn tenker jeg *hihi*

Begonia kan jo være så mangt da, men som hovedregel så er det enn sånn plante jeg synes det er veeeldig greit å slippe å ha i huset, men som er fin når jeg er på besøk hos andre ;)

anneskreative sa...

Hei.
Må si meg enig med faren din,,,,smiler
spennende måte og bruke taterarbeidet på.
Finne mange gode ideer hos deg
Takk skal du ha
Klem Anne

Anemone sa...

:-)) Må nesten le, for ser det er få som liker Begonia`n her ja :-)
Kommer nå helt an på settingen da, sier jeg. Hvor de står, og til hva, om du skjønner hva jeg mener... Blanding av stilarter og overaskelsesmomenter, kan være veldig så vellykket det da.

"Fil de fer"..., hører utrolig mye flottere ut det da enn "fantearbeid"..., men det er nå det det er. De ulike antikvitets sjapper og nettbutikker får vel solgt mye mer omder skrives "fil de fer" sikkert. Og lekkert, det er det. men som gardiner da gitt. Du slutter aldri og overaske du jenta.

Noen av de lekreste nettbutikkene jeg har vært innom var akkurat en svensk, eller var det en dansk butikk ved navn "Fil de fer", usker jeg hadde et innlegg om det en gang. ALT var lekkert, og prisene kunne gjøre hver og en av oss til fanter ja...

Å været!!!! Ja ja... sa det du... Var ut og bakte en kake i kveld... mygg og knott sa du...

Lyst på livet! sa...

Kniping er noe herk! Nesten til å bli skikkeliog irritert av det ja ;-). Driver ikke så mye med sånt jeg heller, men hvis jeg i det hele tatt kniper så er det på blomstene.....

:-) Nyt sommerkvelden....