Sider

lørdag 4. oktober 2008

Vi plukker kastanjer

En flott dag i prestegårdshagen der gutta og jeg sanka hestekastanjer idag ;0)
Disse kan vi lage masse utav; U name it !

Nå ligger noen av de på stettfatet og akkurat nå er de bært inn og satt foran ovnen. Viktig at de får tørket skikkelig, om ikke blir de ikke så fine i fargen!


Noen av disse kommer nok til å bli laget krans av, noen til å dekorere brett, noen til gavebånd...
Andre rett og slett som dekor på et brett eller i en skål !


Ha en fin, fin lørdagskveld der ute ;0)

17 kommentarer:

Monica sa...

Nå ble jeg rent nostalgisk her... Slike pleide vi å plukke ved havna hjemme, da jeg var liten:)

GAWO sa...

Tenk du, jeg har aldri sett kastanjer. Der jeg vokste opp hadde vi ikke sånne og heller ikke der jeg holder til nå. Sikkert morsomme og plukke og enda mer moro å pynte med. Går det an å spise de?

Miamor sa...

Oi oi...æ skoill ut te a Ida og plukk æ ja...det va det, men no bles det kuling her ute ved havet så nå må æ hoill mæ innaskjærs!!!

Syr jakke te mæ sjøl og gardina te minstveitja...trøster tenåringsdøtre og lager karrigryte te i morrå!! Bli itj opprådd nei...

SMil

Marianne sa...

Jaaaa, de er såååå fine! Fantastisk form og farge. Vi har gjort akkurat som dere, hatt vår årlige kastanje-plukke-tur til det faste stedet. Håper og se hvordan du lager kranser og div : )
Lørdagshilsen Marianne

tinemor sa...

Så hærlig.
Jeg plukket kongler i går, og skulle gjerne hatt kastanjer å, men vet ikke hvor jeg skal finne dem.
Spennende å se hva du finner på med disse!
Fortsatt god lørdagskveld!

Therese sa...

Dere kunne kommet hit til oss og plukken en hel masse nøtter.
Vi har et stoooort tre i hagen, veldig flott om våren når det blomstrer - ikke fult så stilig om høsten når det skal rakes og ryddes under treet. Det blir gjerne mellom 20 og 25 sekker med løv og nøtter.... :o)
Nøttene er fine til å dekorere med.

Ha en fin lørdagskveld!

A-mora sa...

Har tenkt meg på kastanjeslang på arbeid jeg.hihi. Håper det ikke er noen flere som har tenkt deg på slang. De er jo så fine til dekorasjoner og bare ha de til pynt Ha en fin lørdagskveld.

Anemone sa...

Vakkert, og så slett og gode å ta på!!

Har vært en runde ut i dag jeg også, men det ble hverken hester eller kastanjer :-) men noe godt i glasset har jeg nå fått i alle fall...

Klem herfra.

Runa sa...

Du er en kunstner GundaM!Ha en vakker helg videre!

Som Mine Dager Er, sa...

Kastanjer - hvor finner man de? Skulle gjerne plukket en liten kurv selv, hvis jeg visste hvor jeg skulle lete ;-)

Du får nok tryllet mange flotte ting av disse kastanjene vil jeg tro - kreativ som du er.

Ha en fortsatt flott lørdagskveld, kjære du. Klemmer fra oss i soffan her!

Tante Mimmi sa...

Å, fytti-rakkeren! Fy søren for nokre nyyyydlege bileter!
Om me ikkje kan plukke her så kan me nyte dine!! Mmmmm!

(Vedrørande din søns fot på min blogg;
I går putta eg inn slik blogg-rulle, og det gjer du på same måten som på den andre lista du har! Og så kan du huke av med små bilder- og vips!:) Enkle greier!

Men eg vil så gjerne lære å legge inn større bileter som du har! ...men må eg lese meg til det på engelsk og dataspråk då slit eg!;) Det er så mykje fikse ting å finne hos folk..men...akk ja!

Ida sa...

Kastanjer er flott høstpynt.
Jeg har dekorert enda ett sinkfat med bl.a. kastanjenøtter.
Legger ut bilder etterhvert.
Dine er FLOTTE!!! :)))
Du vet hvor jeg finner både kastanjenøttene og eplene.
I den gamle, fine hagen ja. ;)
Jeg har lovet Miamor en tur hit for å plukke noen. Og nå er det noen på bakken etterhvert ja.
Så, jeg må snart invitere henne en tur ut her.
Heldigvis er jeg ingen prikk lenger nei.... Det kler så absolutt ikke denne frodige dama, vett du... ;) Hehe.
Takket være Anemone og Petunia ble jeg endelig meg selv igjen ja. ;)
Jeg har ikke fått boka enda. Bestilte den for en uke siden, så jeg håper at den dumper ned i postkassenmin snart! :)
Takk for kommentar hos Malin.
Hun ble veldig glad for det! :)
Nå fyller jeg i ett glass vin til og tenker på deg.
Skål kjære deg og ha en herlig aften videre.
God klem.

. sa...

Heisann! Så koselig dere har det. Der dere er samlet sammen i en kvalitets tid!! og samler kastanjer som kan brukes til så mangt!!
Har også lest og sett at kastanjer brukes i mat laging. Jeg har aldrig prøv dette da jeg i som liten husket dem som veldig bitre å sette tennene i!!!
Er sikker på at jeg kommer til å få se et bilde av en kreaksjon fra deg av disse kastanjer. Gleder meg!!
hilsen Gamlå

Evami sa...

Wow,så lekkert det var med kastanjer:) De var jo så dekorative der de lå:)

Kan tenke meg at det blir en flott krans,ellers så blir det spennede å se hva du finner på:)

Delig å være ute,selv om været er litt ruskete(var det her idag ihvertfall)

Nyt søndagen:) Klem Eva

Kerstin sa...

Nydelige bilder . Var ute i går for å plukke kastanjer., fant hele fire stk. Hvem har plukket før meg??
Vet bare om ett sted jeg finner de her.
Gleder meg til å se hva du finner på med alle kastanjene=)

Nyt søndagen !

Livet er heeerlig sa...

Fantastisk flott med kastanjer på stettefat :)
Utrolig fine bilder
Ha en fantastisk flott søndag
*Siv*

ArneA sa...

Og jeg som trodde du hadde tenkt å etablere varme-vogn med ristede kastanjer til salgs.