Sider

lørdag 20. desember 2008

Jeg feirer ...

Solsnudagen !Her på vår nordlige halvkule er 21 des (altså imorra) årets lengste natt .
Men derifra er det bare en vei; mere og mere sol for hver dag som går!!!
Wow, sier jeg. Skal bli deilig ja, sommermenneske som jeg jo er ;0)


Solsnudagen, eller kvelden da pleier vi å feire sammen med ungene. Da tenner vi opp i ildkurven og griller pølser . Tar oss en gløgg og koser oss ;)
(Bildet under er fra solsnudagen ifjor)

Iår har jeg tenkt vi skal tilbringe nede i den nye kosestua vår, og deilige mandariner er kjøpt inn til ære for sola!
Nå begynner det og snø igjen, og ildkurven der ute er helt dekt med snø så vi får bare nøye oss med fakler ikveld... Og pizza der nede i kosestua!!!


Takk for alle mail og vakre julekort jeg har fått fra noen av dere, dere skal vite det varmer ;0)
Jeg skal ta meg tid til tilbakemeldinger om litt, jeg "må bare..." først!
Ha en vidunderlig solsnuhelg der ute allesammen !

55 kommentarer:

trine40 sa...

Så fin en tradisjon å feire solsnu - det har jeg ikke kommet på - jammen skal jeg finne på noe vi kan gjøre sammen i familien. For i år snur jeg jula ganske på hodet, og det er innmari morsomt å bryte med gamle konvensjoner. Ungene er faktisk helt med, det er kult!

tinemor sa...

Det skal bli sååååååå deilig med mere sollys!!!
God helg til deg, Gunda
Klem

Miamor sa...

Hurra..det er verdt å feire ja...!! så fint det var inne hos deg min venn! jeg kom på at jeg ikke har brukt de gammeldagse lysfestene mine...de ligger i et norgesglass til pynt på kjøkkenet..nei de må opp...ha det riktig koslig i kjellerstua i kveld...Her har jeg bare så vidt lukta litt på vaskebøtta..absolutt ikke i seiget...må bare først....

JULIE K sa...

Åja selvfølgelig må man feire den, hadde glemt det jeg : )

LoneK sa...

Kos dere med sol snu!
Slik som dere skal markere den høres jo bare herlig ut.
Gleder meg også til sommer, men først må vi bli ferdig med jula!

Ha ei fin hælg.

Klæm

Solveig sa...

Så fin tradisjon dere har:)
Passer egentlig godt for en sommer dame som deg!!
Er også en sommer person.. (ikke så mye vår da jeg er hyper allergisk:P) Men liker den lyse tiden bedre uansett:)
Men heldigvis at vi har jula som lyser opp!

Ønsker deg med det samme ei riktig god jul!! Håper du får fine og rolige dager med familie og venner:)

My home is my Castle - by Kari sa...

For en super ide... Tror jeg henger meg på den ;)
Ja tenk at solen snur.. :)))
HERLIG !!!!
Liker ikke vinteren jeg...

Klem,kari

Petunia sa...

ja, vi gleder oss nok alle til lysere tider. det hjelper både for kropp og sinn at dagene blir lengre og lysere:)

Koselig koselig sa...

HEi GUNDA!! Jeg feirer den med deg jeg også! ENDELIG ENDELIG er dagen her! Nå gleder vi oss til St.Hans aften du :) *ler*
og ikke minst gleder jeg meg til skolesluuuuuutt *ler* jeg syns det er så slitsomt med skole!!! ja jeg har valgt det sjøl.. hehe

men i dag pynter jeg til jul her. Har vasket og til og med tatt vinduene! Og nå har jeg lagt utover all julepynten min. Plutselig har jeg ikke lyst til å ha røde ting i det hele tatt framme. Hm??? hva er dette for noe... jeg vil ha natur, hvitt og gull. Åh sukk. jeg tør ikke si det høyt til kæll'n min, da får han anfall! hihihi

Som Mine Dager Er, sa...

HURRA HURRA HURRA !!!
Det er en stor lettelse å vite at sola har snudd, og at dagslyset varer lenger og lenger for hver dag. Det skjedde i dag kl. 13:04 og jeg jeg stoppet opp, lukket øynene og lot det synke inn! Sommermenneske jeg også vettu, så jeg lengter meg syk til sol og varme akkurat nå. Vi ligger fremdeles rett ut begge to. Denne influensaen er noe av det mest hårdnakkede jeg har opplevd. Ivar har fremdeles feber, men jeg bare bobler over av snørr og gørr i toppen. Slitsomt å være så tett lell. Pusten går i hivende kast i perioder. Det blir nok jul lell ;-)

Koselige bilder og masse temning i kosestua ser jeg. Stilig med oransje-mandarin-farge-skrift ;-)

Blogg-klemmer er ikke smittsomme, så jeg sender deg mange. Nå er vi på rett vei, Gunda, når sola har snudd!

Ser du lyset ... ?!

Klem fra Marit

anneskreative sa...

Så herlig at dere har en tradisjon i familien med å feire solsnu,,,,,,
Det er nok mer merkbart hos dere i Trøndelag enn her i Vestfold,,,,men at sola snur passer meg veldig bra,,,,,sommer er topp.
Lekkert innlegg forresten,,,,,denne kosestua di ser så koselig ut,,,,og helt deg,,,,,
Ha en fin helg.
Klem Anne

organic-lizzi sa...

Bilder som liver opp en frossen kropp:-)) Ja,tenk at sola snur..Det er deilig det.Så flott at dere feirer da!Er litt sløv sånn jeg desverre..
Kooos kveld&Stooor klem fra Randi

Kathrine sa...

Feirer litt i kveld, med litt godt drikke og god mat. Men er ikke ferdig med vinteren enda jeg da. Trist om den bare blir mørk og barfrost, til våren kommer. Det blir lang vinter...Ønsker meg masse god snø, så kan våren komme etterpå. Nå er det bare støv, mørkt og hardt ute. Ikke særlig til desemberdag nei.
Fikk sånn Påskefølelse av mandarinene dine:-)) Flotte bilder Gunda:)

Stoor førjulsklem fra meg: D

Kjenner en som feirer midtvintersblodt, med hestekjøtt og temmelig dyr rødvin,-)

Koselig koselig sa...

Hei Gunda, jeg bruker et SONY DSC-H9 kamera med macro. Det gjør at jeg kan ta ekstreme nærbilder.Samboern min som også tar mye bilder som jeg bruker på bloggen bruker et speilreflekskamera. Det får du helt fantastisk fine bilder med. Jeg ville kanskje gått for et speilreflekskamera jeg hvis jeg skulle hatt noe nå. Kanskje med macro, for macro er moro!!!
:)

sologbolig sa...

Så koselig tradisjon da og iallfall deilig at nå går det mot lysare dager. Vinteren er ikkje noe for meg. Ha ei fin helg! Klem Sigfrid

Anemone sa...

Ja ett om du!! En dag vi lengter etter alle sammen. I dag har det jo nesten ikke vært dagslys jo, nistrist spør du meg. Og en har lett for å føle seg nitrist selv også foreesten, her skal nytes alkohol for å få humøret litt bedre (les; rødvin ja)....

Kerstin sa...

For en koselig tradisjon dere har laget.
Det høres helt herlig ut at man går mot lengre dager. Den mørkeste tiden er unnagjrot igjen....
Helt nydelige bilder hos deg. Nyter de virkelig=)

Ha en herlig solsnukveld.

Klem Kerstin

Monica sa...

Endelig! Så fint å feire solsnudagen, det har jeg aldri tenkt på...Blir deilig med lengre dager igjen:) Ha en fin feiring:)

GAWO sa...

Takk for hilsen. Jo takk, alt er bra med meg. Ønsker deg en strålende solsnudag. Jeg kaller det "Vintersolkverv". En dag som jeg hilser velkommen. Det er godt å tenke på at nå blir det litt og litt lysere for hver dag.

Alle snakker om tulipaner på bloggen min... og ingen ser at det er amaryllis jeg har fotografert. Den blomsten er virkelig juleblomst synes jeg.

Anne-Berit sa...

Ja tenk at nå er vi der igjen,at sola snur,herlig å tenke på.Men uansett har vi den ikke her jeg bor før 2.februar.Men vi ser den jo andre steder i Rana før det,og bare det er jo ei oppmuntring.Kos dere med solsnutradisjonen deres.

Marie sa...

Herleg innlegg! Skal merkerast her også i all enkelhet.

Det er ulike sorter tørrvafler, det er ikkje alle eg likar heller. Men denne er spesiell synest eg.

Klem

Vivi sa...

Så koselig med slik solsnutradisjon. Ønsker deg en kjemp fin jul. Kos deg masse. Klem

Min verden sa...

Så herlig! Heier på sola jeg også! Føler med Anemone som har vasket vinduer og regnet høljer ned. Allikevel mye godt å se frem til. Og jeg så at du ikke likte skjermene heller.... hvis du trakk dem i grått stoff - hva da? God solsnu i morgen kl. 13.04 (her på Østlandet iallefall - vet ikke om det er forskjeller landet rundt). Hanne

Kine sa...

Jaaa,endelig blir det lysere igjen!!Har hatt på følelsen i lang tid nå,at vi bor mere NORD enn i virkeligheten!!?Her en dag,så vi ikke solen,enda himmelen va helt BLÅ:/ Nei,det skal bli DEILIG med mere lys igjen!!!
Flotte bilder da;)
*klæm*

oline's skattekammer sa...

Lykke til med solsnuinga! Den har jeg faktisk feiret i flere år, har bursdag den 21, så har mang en lystig natt sagt at jeg hjelper sola å snu!! Ha en trivelig helg og god jul til deg og dine!

Berit J sa...

Heerlig med solsnu! Skal bli deilig med lengre dager og en mann som snart kanskje våkner fra dvalen. :-) Han er skikkelig anti vinter.

irina /Alex sa...

Hallo igjen !!
har ikke krefter til å skrive !! Hæææ snur sola !! Æ e jomørkets dronong for jeg elsker mørke !!

Neida elsker peis og innekos !!

Hs en flott søndag !!

klem

Kardemomme sa...

Det er en merkelig men god tanke at
vi feirer solsnu nå i kølsvarte desember..Jeg er glad i høsten, jula, vinteren (når det er skikkelig vinter med kuldegrader og masse snø vel å merke)men gleder meg fryktelig til lengre og lysere dager som gir mer overskudd og energi..Det blir til at jeg kryper hutrende sammen i varmen fra peisen på ettermiddagene etter jobb og må si at det frister lite å dra ut igjen etterpå, mens på sommeren lever vi et totalt annet liv..Her er det også kjøpt inn mengder med klementiner..Og fikener som er det beste jeg vet ;)
Fortsatt god helg :)

Olstad sa...

Det var en fin tradisjon og så fine bilder du viser da. Jeg hadde helt glemt at det var solsnu dagen i dag. Så godt. I dag har det da nesten ikke vært dagslys heller.

Ønsker deg en fin adventshelg.

Min verden sa...

Gratulerer så mye med vinnerbildet på NIB. Sol deg i glansen på solsnudagen :) Stoor klem Hanne

Josefine sa...

Hipp hurra for deg!!! gratulerer med det flotte vinnerbildet på nib:) Du er bare så flink! Og dette innlegget her var jo bare helt herlig..stilige bilder. Så fint å feire at solen snur:)Du sommermenneske gjør nok det ja.. har enda på netthinnen det flotte bilde av bladene på snoren..hi.hi
Ønsker deg og dine en flott adventsøndag...klemmer fra Josefine

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Ja, i dag snur sola kl. 12.04, sa de på nyhetene i går, og det tror jeg mange med deg er glade for:) For en koselig tradisjon å feire det! Og så herlig du har pyntet med mandarinene som små soler! Ble ikke tid til å besøke Containergirl før jul, men æ kjæm på nyåre'! Fin 4. søndag i advent til deg. Klemmer**

sologbolig sa...

Hei igjen! GRATULERER SÅ MASSE MED VINNERBILDET i NIB. så hyggelig at det var du som vann ! Ha ein fin solsnu-søndag! Sigfrid

Aina sa...

Nei så morsomt.... Gratulerer med seieren!!!! Jeg stemte på ditt bilde...... Du er rå flink og kreativ!!!! og en stor inspirasjon for oss andre her inne......
Ei riktig god jul og ett kreativt nyttår ønsker jeg deg!!!!

Aina Wie.....

Kerstin sa...

GRATULERER MED ÅRETS JULEBILDE PÅ NIB. Syns det var ekstra moro nå når alle var hemmelig. Og det var faktisk ditt bilde jeg stemte på=)

Du er kreativ og utrolig dyktig=)

Klem Kerstin

Magny sa...

heia... kreativt og herlig,-
og gratulerer med vinnerbilde...

stor klem , magny

Ramme alvor sa...

Gratuelerar så mykje med vinnarbildet på NIB! Eg burde jo ha sett at den sikre stilsansen tilhøyrde deg :)
Nå går eg og tenkjer på appelsine og gler meg til våren..alt takka vara deg :) Eg får be ungane setja på julerockemusikken sin å prøve få meg i julestemning att..i allefall te nett øve jul :)

Ha ei velsigna jolehelg!
Britt

Tulip sa...

Gratulerer med beste julestemningsbilde på NiB!! Et flott bilde.
Da har du flere ting å feire!!!

Berit sa...

Koselig tradisjon, har ikke hørt om slik før. Men det er så viktig å gjøre noe sammen, det gir så mye for både små og store.

Og du for noen flotte bilder!

Ha en fin kveld videre.
Klemmer deg.

Fire Hjerter sa...

Ja, nå går det mot lysere tider. Deilig. SÅ flotte bilder du viser. Og gratulerer med vinnerbildet på NIB. Vel fortjent.

Lyst på livet sa...

Ønsker deg en superduper jul!
Klem

Whoopsi Daisy sa...

GRATULERER!!!!!!
Klem
fra
Whoopsi Daisy

Miamor sa...

Gratulerer..var det deg du....dyktige dama!!! burde vel skjønt det ja..men sånn er det....Det var vel en oppmuntring midt i solsnudagen tilogmed....HURRA!!!

Tina sa...

jeg blir ikke mett av å se på de flotte bildene dine...og hvordan du leker med alt mulig, det er bare så...herlig! Det mest ammensuriete altmuligrare ser bare vakkert og deilig ut...mens jeg sliter med å få selv de enkleste dekorasjoner bord- og hyllepynter til å te seg som det de er og ikke ROT!
Du er supergod, og for en fin tradisjon å feire solsnu. Ha akkurat det da - en fin solsnufeiring :) Og jaaaaaaaaa det er sååååååååååå deilig å tenke på - at dagene blir lengre! Sommermenneske som jeg også er...;)
Kos deg!

Runa sa...

Jammen meg... skal jeg begynne å feire solsnu ;-)! God JUL til deg!

Betty Boom sa...

Jeg er med.
Jeg feirer i kveld. Takk for påminnelsen fra deg.

Bloggen min har 3 årsdag i dag :-)

Solveig sa...

Hei hei:)
Jeg må ha rødt til jul jeg ja.. Ellers blir det ikke noe julefølelse;)

Synes jula kommer så fort i år.. Liker så godt advents tiden jeg.

Har du prøvd deg på karameller da?
Min svigermor sa: vi klarer jo aldri å spise opp karamellene! Mellom meg og kjæresten er nokk 1 kg gått:P

Desverre kan ikke morfar komme hjem på jualften,så da må jeg,mamma og mine 2 søstre være hjemme hos mamma for første gang! Synes det er veldig trist.. Har for det meste vært med mormor og morfar i jula. Og nå blir det den første jula uten begge to!
Skal prøve å gjøre det beste ut av det,men det er veldig kjedlig..

Solveig sa...

Glemte å si at jeg håper dere har hatt en super solsnu dag:):)
Med god mat i godt selskap!

Line Cathrin sa...

Jeg er for mye frøssinpinn til å oppholde meg ute mer enn nødvendig på denne tiden av året. Utrolig koselig tradisjon da.
Innlegget ditt var helt rått synes jeg oransje tekst rustikk baktone og nydelige mandariner. Det var til å bli glad av det! =D

Nyperota sa...

Hei.

Knallfine bilder !
De var helt rå.
Det friske orange
mot "rust og rek".

I går var det solsnu,
skittensøndag og
fjerde advendt m.m.
Det ble for mye : D
Men likt som i fjor
var det sitrongule lys
og gul duk på bordet.
Klarer jeg å praktisere
dette hvert år, blir
det jo en tradisjon.
Hurra, det er målet !

Au revoir
&
God Jul...

Laila sa...

Ønsker deg og dine en fredfull og god jul, og takk for at du har lært meg og se det vakre i rustne ting.
Klem Laila

anneskreative sa...

Hei!
Måtte bare innom og si GRATULERER!!!!!
Så flott med seier i en slik konkurangse....
Bildet ditt var koselig og stemningsfult.
Ha en fin julehelg
Klem Anne

Ingrid sa...

Gratulerer med seieren i julekonkurransen på NIB! Vel fortjent! :) Ønsker deg ei riktig gooood juuul! Klem

fru vims sa...

du.

jeg rekker desverre ikke stikke innom i morgen.
skal hente mimmi og frakte henne trygt over fjorden slik at hun kan feire jul med oss.
tiden rekker ikke til alt en har lyst til nå i jula....

vi får ta det igjen på nyåret vel?


håper du får ei knakanes bra jul!!!!!



stor klem fra vims

Forgjengelige ting sa...

Må bare stikke innom for å gratulere deg med 1.plassen i julebildekonkurransen hos NIB!!! Jeg stemte på ditt bilde!! Syntes det var så stemningsfullt og koselig!!

Ha ei kjempefin jul!!