Sider

torsdag 8. oktober 2009

Mosetips

Jeg lovte dere mosetips og her kommer noen det kan være lurt å ha i bakhodet før snøen kommer for fullt for snøen kommer om vi vil eller ei !
Ingenting er så surt som når jula kommer, du skal dekke bord med nydelig mose og der ute er det meteren med snø!!!

Plukk mose i god tid, har du ikke utemuligheter putter du mosen rett i fryseren.
I fryser holder den seg vakker ;D Skal du bruke den over flere kvelder,kan du putte den i fryseren for hver gang da holder den seg og blir ikke gul. Bare duggfrisk!
Innendørs i en varm stue holder den seg ikke lenge er min erfaring, den blir gul og den kan mugne ;(

I innlegget under her har jeg lagt den rett på et betongbord. Da brukte jeg litt jord og småstein under. Her hos meg sørger trønderværet for at den holder seg fuktig!!! Til våren spyler jeg det rent.
Men er det tørt der du bor må du huske vanne den.
***
Anne inne hos Moseplassen har sin månedlige konkurranse inne hos seg i disse dager!
Tenkte bli med med min kreasjon som har stått ute i regnet og blitt herlig rusten i løpet av sommeren! Velger kalle den frk Rusten ;)

DSCN5282

Og sjekk katten der bak, linselusa mi til tusen ;) Hadde vel egentlig et bedre bilde å bidra med men syns det var slik sjarm over dette bildet der gamlekatten inspiserer meg;)

27 kommentarer:

MajorogMeg sa...

Takk for tips Gunda. Skal plukke med meg mose når jeg er på hytta neste uke. Du inspirerer som vanlig, nydelige bilder:) Linselusa må selfølgelig være med...hehe.
Kos deg med kreativiteten din og fortsette å inspirere oss andre:)
God torsdagskveld og klem fra meg:)

Sitter og bare gleder meg til besøk av barnebarn i morgen jeg:) O herlige helg:)

miss marple sa...

Hærlig!!!Å komme på besøk til deg er sååå inspirerende....jeg skal ihvertfall gå en tur i skogen på søndag og plukke skogen tom;-)
Ha en strålende aften i trønderland!

anneskreative sa...

Hei,,,,takk for lure tips om frysern,,,,det har jeg ikke tenkt på.
Jeg skal på den årlige skogturen med jentegjengen i morgen,,,,det er da vi skla plukke alt det vi trenger til juledekorasjonene våre,,,,,så nå blir det mose i posene også.
Vi snakkes.
Ha en fin helg.
Klem Anne

Landcharm sa...

Takk for mosetipsene. Spørs om jeg har plass i fryseren nå etter elgjakta, men jeg kan vel legge de ute da...

Jannicke sa...

Frysen?? Jøss, det hadde jeg ikke trodd! Veldig flott og praktisk tips for oss moseelskere!
Takk!!
Klem til deg. J.

Som mine dager er sa...

Ha ha... nå ser jeg for meg hundrevis av interiørdamer løpende rundt i skogen til helgen. Men pose under armen og mosevill i blikket. For du kan sannelig inspirere. Så gøy Gunda. Ikke visste jeg at man kan fryse mosen !!! Til jul har vi fersk mose på middagsbordet vi også. Om ikke jeg, så kan iallefall prikken over i'en plukke med seg når han likevel er ute og vandrer i skog og mark gjennom jobben sin ;-)

Mannfolk duger til så mangt.

Klem fra Marit

Missfryd sa...

Så smart å bruke fryseren til å holde mosen frisk og grønn. Det har jeg ikke tenkt på. Hos meg "bor" den i garasjen, men fryseren er nok bedre.
Lykke til med frk. Rust:-) Syns hun er skjønn jeg, i all sin rød-brune prakt:-)
Ha en fortsatt herlig høst-uke.
Klem Ingrid

Tovepia sa...

Ja, nå blir vel fryserne i de tusen hjem fylt med mose:D
Men det er jo utrolig dekorativt, og ingen gjør det bedre enn du!!
Ha ei flott helg og klem fra meg;)

Bird sa...

kjempe bra med mosetips! Den irrgrønne mosen er så vakker!
Så hvis du vanner den(uansett om den står inne) så holder den seg grønn? er det det du sier?
hilsen en som må ha det inn med teskje:)

organic-lizzi sa...

Ush!!Får jeg somlet meg til å plukke er det sjelden jeg bruker den...Hmmm..Enda det er sååå fint å putte i potter og diverse..
Rustefrøken var suuuperfiiin:-))
Natta til deg & Klemmmm Randi

A-mora sa...

Tusen takk for tipset.

Nydelige bilder som vanlig.

Ønsker deg ei fin helg

Klem Synnøve

Det lille røde huset sa...

I helga blir det moseplukking på Lussi og meg! :) Liker å ha noe å gjøre på disse skogsturene, og nå når bærsesongen er over og soppen plukket var dette et alle tiders tips! Klem fra Lussi og meg

Laila sa...

Bra tips, må innrømme at jeg har hermet litt, har lagt mose på stubbene mine, ser jo veldig mye kosligere ut.
Klem Laila

Evami sa...

Visste at man kunne fryse blåbærlyng,men ikke mose,så det var et godt tips:)
Så flotte bilder ,go så lekker Frk.Rust er:)
HA en strålende fredag:) Klem Eva

Tina sa...

Hjertelig takk for tipset, da må jeg vel ut i skogen og plukke mose til jula, er jo snart snø ute nå. I alle fall for den som bor i Trøndelag, skitt for et vær du! Flotte bilder du viser, de er så friske og levende de bildene dine... hærlig. Flott bilde med linselusa du, arti med disse dyra! hehe! Ha en fin fin dag og ei god helg. Klæm Tina

Lise Dagrun sa...

Frøken Rust er nydelig, og mosetipset tar jeg også imot. MEN for en FLOTT lysestake du har med på to av bildene!!! Den falt jeg fullstendig for!

I dag blir det Sorgenfri-dag hos Irene. GØYTT!
Ha ei kreativ helg, GundaM !

Marias skriblerier sa...

Takk for flotte tips! God helg til deg :D

FIOLINESBLOG sa...

Hei:)
Det er nydelig med mose....spesiellt med knapper på:) fint!
gode høsthilsener fra fioline:)

anne - moseplassen sa...

så flott gunda :D
En virkelig husvarm kandidat fra deg!

Her er mosen kommet i hus, og venter på å blogges... snille snille svigefamilien har vært i skogen og høstet for meg :D

Minnelita sa...

Var faktisk ute i færhælga å plokka masse mose. Men må i vei en tur t ja.

sologbolig sa...

Takk for bra tips ang.lagring av mose.Har planer om å få plukka litt i helga, egentlig bare å gå rett opp i skogen ovenfor huset. I går kom eg heim etter 4 døgn på leirskole med ansvar for 19 unger. Alt gikk bra og alle hadde det kjekt, men du verden så trøtt eg var . La meg kl. 21 i går og var lika trøtt da klokka ringte 6.45 i dag tidlig ......jobb i dag ! men i helga skal eg slappa av ! Ha ei god helg ( så skjønt det siste bildet ditt var, ja de andre også !)

Mia sa...

För en härlig pryl, din frøken rusten!! Mosetipsen var fina de og :)

Josefine sa...

Heisan..

Herlige bilder...

Takk for tipset om mosen. Kommer alltid på det når det nærmer seg jul og den ikke er til å oppdrive..

Skal gå ut i morgen den dag og plukke! Fredagsklem

Gamlå sa...

Heisann og hoppsann

Datt nå innom deg, og blir like glad hver gang!!!

klem fra Gamlå

Anne sa...

Lekkert lekkert, men om en har plass til mose der??? huff, frossenpizza`n og snusen tar alt for stor plass.

Værsjuk gamla nå, fy flate for et svineri du. Værste september på 105 år sto i avisa i dag, og den du måtte VI oppleve??? koser oss innendørs da, selv om behovet for frisk luft og litt fri flyt er større enn noen gang.

Klem til deg min venn.

og JA!! ser du har kongler i boksen din du også, he he

Randi sa...

har plukka masse mose..og lyng..men må en tur til:-)
Takk for smarte tips min venn:-) og nydelige bilder.

klem fra meg

Juni sa...

Så LURT!
Det er så godt å få noen tips om saker og ting, og dette her skal jeg merke meg. Jeg liker mose i dekorasjoner eller bare rett og slett mose som dekorasjon. Her er det ikke alltid snøen som ødelegger mosen, men man vet jo aldri:)

Flott bidrag til frøkenkåringen også!