Sider

søndag 20. desember 2009

Please Remember…

Småfuglene ! Nå har vi fått lagd oss noen små frøoppheng ;)
Solsikkefrø, villfuglblanding, brødsmuler, nøtter og litt bær. Fuglene ser ut til å stortrives og aldri før har vi vel hatt så mange forskjellige fugler i hagen ;)

Og så har vi "bakt" noe annet som vi ikke trenger ovnen for å bake heller, nemlig risboller!!!
Lillebror lurte på hvorfor vi egentlig ikke brukte hvit sjokolade istedenfor brun siden det er det jeg og han liker best...?Som sagt så gjort, hvit sjokolade har man da liggende og de hvite risbollene ble bare helt nydelige!!! Prøv du og om du ikke allerede har smakt av de ;D

DSCN6688

Til dere som lurer på hvilket kamera jeg bruker;Bildene mine blir tatt med et lite Nikon Coolpix P80

27 kommentarer:

Lineca sa...

Hvit sjokolade det var jo en ide ja. nam nam.
Digger det drivved treet ditt forresten. Rått lekkert!
God jul=))

Som mine dager er sa...

Hvite risboller?!? Hvorfor har jeg ikke kommet på det selv, jeg som er så glad i hvit sjokolade!?!?Takk for tipset.

Og småfuglene er viktig å huske. I fjor hengte vi opp meiseboller og hadde solsikkefrø i fuglehuset. Første gangen vi gjorde det vi bor. Og det ble siste gangen også. Vi fikk nemlig flere gjester på besøk. Ubudne! Vi fikk mus i bua. Som spiste og gasset seg på solsikkefrø som falt ned fra fugleburet. Du kan trygt si at vi har ikke tenkt på fuglene i år. Vi sender de til deg istedet ;-)

Snart jul. Tiden flyr ...

Klem fra Marit

Som mine dager er sa...

Skaffe meg katt? Gjerne det, men nabokattene var sykt ivrige rundt huset vårt i fjor vinter. Vi forsto straks hvorfor. Så vi lot nabokattene gjøre jobben og alle var velkommen ;-)

Takk for tipset ang smelting av sjokoladen. Jeg har nok ikke samme størrelse som ditt lager når det gjelder hvit sjokolade.

Troen og Haapet sa...

Gjorde akkurat det samme i dag, men ikke fullt så estetisk vakkert som hos deg..Vi brukte nemlig tomme melkekartonger;)
Fuglene har også holdt seg vekke, så enten er de misfornøyd med utseendet på serveringsfatene eller så er det for kaldt de søte små!
Ønsker deg en flott "siste innspurt";)
Klem

miss marple sa...

..hvite risboller så innmari godt ut...behold de for all del sjøl-og ikke mat fuglene med dem..hihi.
Her på østlandet ser vi ikke snurten av en eneste fugl-frosset ihjel hele bunten antagelig!!
Hutre-klem herfra;-)

Alt godt sa...

Genialt, Gunda! Vi må prøve dei med kvit sjokolade. Veit nokre som vil bli glad for det, ja...

Blå-hvit samlemani sa...

Hvite risboller var da en kjempeide`. Mine risboller har fått ben å gå på.. mulig jeg må ta en liten runde med de hvite!!

Mannen har laget julemat til fuglene. Han styrer med fett og diverse ulike blandinger, legger ut i snøen på fat og henger opp i trærne... her er det masse fugler og det er så koselig!!

Jorids BestemorBlogg. sa...

Så deilige disse så ut da Gunda,godt også å se at dere koser dere sammen,ha en fortsatt fin førjulstid!!!
Klem fra Jorid!!!

Mitt hvite hus sa...

Så koselig du har gjort det til småfuglene.... detrenger nok mat de nå ja..

Og jeg har tenkt på de...

Hvit sjokolade ...så smart... kanskje det blir hvite risboller o romjulen...

Klem Kerstin

Anne sa...

Helt klaet, fugler og ekorn går ikke i glemmeboka nei. De mates og mates :-) til og med mormors gamel kaffesevise er hengt i stigen her denne julen, finkopper må jo de også ha vel når det er høytid :-)

Kathrine sa...

Husker på småfuglene jeg også, og de større. Kråka og sjæra får brødskalker under storfurua hver dag de også.
Og musa under verandagulvet, får litt småtteri og:) Alle er tenkt på her i vinter,)
Jeg hadde et forslag om å sette ut musefelle for å fange musa til julegave til katten, men da ble det protester i heimen du..

Nå liker ikke jeg hvit sjokolade, men to andre i huset liker det veldig godt! Flott tips:)

:))

Juni sa...

Lurt å huske på småfuglene i disse dager!
De strever og har det tøfft nå som maten ligger så godt gjemt under snø og is mange steder.
Og når man gjør det så lekkert som deg er jo fuglematen som pynt å regne. Fuglene er jo også pene så da får man dobbelt glede:))

Juni sa...

Lurt å huske på småfuglene i disse dager!
De strever og har det tøfft nå som maten ligger så godt gjemt under snø og is mange steder.
Og når man gjør det så lekkert som deg er jo fuglematen som pynt å regne. Fuglene er jo også pene så da får man dobbelt glede:))

Ida sa...

Mat for Mons... ;)
Mye godt for flere ganer her.
Fuglene storkoser seg der. Det er jeg helt sikker på. :)

Her koser de seg også.
Meisefuglene liker best solsikkefrø. Det samme gjør Rødstrupen,
mens Svarttrosten liker best epler...
Juleneket er nedsnødd, så det kommer de ikke til for øyeblikket. ;)

God mandag ønskes deg! :)
KLEM.

MajorogMeg sa...

Ja småfuglene må vi huske på i kulden:)

Hvite risboller? Så kjempegode ut:)

Ha gode dager før jul Gunda:) Klem fra meg:)

Tovepia sa...

Hvite risbolller var nytt, men de så herlige ut, som store hagl-snøkorn;) Som skapt til denne årstida, spør du meg.

Jeg har juleferie, youppi! Så nå håper jeg at freden senker seg onsdag kveld.
Kos deg og klem fra meg;)

ps. de hvite bollene skulle ha vært bakt da jeg var lita, for jeg snoket litt på de brune, og det vistes på matpapiret hver gang jeg hadde vært der:D

sologbolig sa...

Flotte frøoppheng du har ordna til. Ja, nå må vi huske på små frosne, sultne fugler. Eg har satt ut et lite nissehus på versndaen og det har eg fyllt med fuglemat, det er et yrende liv der. ha ein fin mandagskveld.

EllenSand sa...

Så artig det var bildet i midten med pipen på:)
Risboller står på vil-gjøre-listen her også. Hvit sjokolade må kanskje prøves. mmmm:)

Evami sa...

Heldige småfugler ja:) Prøvde å lage i peppekakeformer ifjor,men det ble litt feil! FOr blaut blanding og tok av forma,så lurt å ha den på!!!

Og hvite risboller hadde jeg aldri kommet på,smart denne sønnen din:)

Kan fortelle at kalenderen er drukket nesten opp!! Bare de lukene som er igjen som ikke er drukket opp! Skal skrive om den tidlig neste år jeg:)

Kos dere Gunda:) Klem Eva

Tulip sa...

ja viktig å huske på småfuglene også! Koselig med pip-piper utenfor vinduet.
Så lurt med hvit sjokolade i risbollene. Har aldri tenkt på det, men jammen er han lur, sønnen din!

Hilde sa...

Mmmm de risbollene så deilige ut!
Her fores fugelene som best vi kan med solsikkefrø - er ikke så variert som deg, men det kommer kanskje... Blir jo inspirert til å utvide litt...
God jul.
HIlde

liven sa...

Hvite risboller ja....det var lurt!!
Har laget en haug med brune jeg!!
Må huske på småfuglene nå....her er det masse snø og ingenting for dem å finne ute!!
Ha fine dager GundaM

Laila -Karin sa...

Klart vi skal huske på fuglene.
Her serveres de to tre ganger dagen.
Tror nok du har rett i at vi er ganske like når det gjelder dyrene.
Jeg kan ikke drepe en flue en gang.
Naboen så rart på meg en sommer dajeg tok opp en veps, som hadde falt i saftglasset, og plaserte den på en blomst.
Vilø ønske deg og dine en riktig fin julehelg.
Klem

Landcharm sa...

Tusen takk for alle herlige idéer og påfunn du har inspirert oss med!
Ønsker deg en riktig god jul!

anneskreative sa...

I år har jeg faktisk laget julemat til fuglene også,,,,smeltet spekk og helt i tomme rømmebeger og fylt på med solsikkefør.....de ble så gla atte.
Håper du får en fin jul med dine,,,både to og fir bente.
Klem Anne

vintagepaitings sa...

Hei hei,
Smart med hvite risboller- rart at man ikke har sett/tenkt på det før :)
Takk for hyggelig kommentar hos meg og riktig god jul til deg og dine! :)

Tn sa...

Thanks to share your article.I hope everyone can like our new style shoes and t shirts online.
tn requin
tn chaussure
puma future cat
nike tn
discount mbt chaussure

mbt chaussure
nike air max tn
nike shox r4
nike shox nz
puma speed cat

nike shox r4
nike nz shox
puma future cat
cheap nike blazer
cheap mbt shoes

mbt shoes sale
mbt walking shoes
mbt clearance shoes
cheap mbt shoes
skechers shape ups
mbt shape ups


lyle and scott polo
cheap lyle and scott
lyle and scott jacket
lyle and scott wholesale
lyle and scott outlet

cheap ed hardy
wholesale ed hardy clothing
discount ed hardy shirts
ed hardy hoodies