Sider

onsdag 15. desember 2010

40 år i skapet

For akkurat 50 år siden fikk mine foreldre disse fatene i brullupsgave fra en gammel dame.
De har aldri vært i bruk, har bestandig stått i skapet noe jeg syntes var merkelig, fine som jeg syntes de var...Kan huske jeg pleide åpne skapet og sitte og kikke på de som jentungen... Merkelig hobby ;)

For en ti års tid siden tok jeg mot til meg og spurte om jeg kunne få fatene siden de bare var inne i et skap।
"De fæle fatene der ? Ja de må du bare ta med deg ja!" sa min mor.
Siden har de stått fremme hos meg og noen ser på de hver dag , det syns jeg de fortjener ;)
(De blå fatene under har jeg fått av svigermor og tallerkenhylla er lagd av min mann. Kopper fra Kremmerhuset og mugge fra Bruktbo)

DSC_0011

Tusen takk til Arntine for at hun kjøpte disse herlighetene til et bryllup for 50 år siden!
Made in Poland ;) Og hvorfor jeg liker de så godt tenker du kanskje nå...? Tror kanskje det er fordi de virker inspirerende på et eller annet vis ;DHar du forresten sett noe lignende..?

23 kommentarer:

Tovepia sa...

Har ikke sett dem før, men enda godt de er kommet fram i lyset, for de var kjempefine! Kanskje kan du dekke et bord med dem også, det hadde vært lekkert!
Håper du kjører forsiktig, glatt ute, klem fra meg;)

sigrid sa...

superflotte..
så kjekt at dei endeleg får lufte seg, tenkjer dei er nøgde med det..

klem♥

Havfruen sa...

Enda bra du spurte moren din...jeg likte de meget godt!! De var både flotte og tøffe på en gang. Har ikke sett slike før....Bra de kom til sin rett hos deg:)
Ha en fin kveld, klem fra havet i snart snøstorm....

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

De har jo et spennende design som bølger i havet..og en spesiell farvesamensetning.....har ikke sett maken:)
kos deg
klem klem

Beate - Bia i huset ved havet sa...

Slike har jeg sldri sett før. De var helt fantastiske. Skjønner godt at du stod og tittet inni skapet på dem. =F

Flott at du fikk de fram i lyset. *thumbs up*

Marion sa...

Har ikke sett sånne fat før, men de var kjempestilige! :)

ide-puffen sa...

De ser håndmalt ut. De passer jo bare så fint inn i stilen din Gunda. Fin fargekombinasjon. Lille muggen er også fin på opphengskroken din seff.
Det nærmer seg julaften nå...for deg mener jeg, tihi så morsomt.
Kos kveld
klem

agnicy sa...

Gunda, please put TRANSLATE in your blogg!!!!! Pleeeeaaase.....Ag

gult hus i svingen sa...

fatene er bare helt flotte, synes jeg, har ikke noe lignende nei:)
Fikk kjøpt søndagsDagbladet på mandag og leste artikkelen:) Artig Gunda, i riksdekkende avis:) Og jeg kan skryte av å ha møtt deg og nesten kjenner deg:)

Klem fra Trine:)

agnicy sa...

It works!!!!! Great!!! Thanks Gunda!!! Good night- Ag

skjerstad sa...

Så personlig og trivelig :)ser deg for meg Gunda , lita jente med drømmer i blikket ;) De var veldig fine og unike, nei jeg har ikke sett sånne før .

Kos deg i kveld :)
Klæmma fra Janne

Mitt hvite hus sa...

Nope har ikke sett slike før..

men jammen fortjente de hedersplassen hos deg.. endelig etter 50 år bak lukkede dører..

Og fine var de =))

klemmer =))
PS..spennende med bladet da... Og folk vil nok ikke glemme deg så lett nei...

tenk å fått den avisa i posten da..

Flittiglise Norway sa...

Så kosleig med gamle minner:) Syns de var fine:) Ha en fin førjulstid:)

brudeblogg sa...

Tenk, det er håp for dem som har vært 40 år i skapet også, når Gunda er "playing around" :) Dyrisk mønster tenker jeg, som tiger- , eller sebraskinn på fat. En slags Meret Oppenheim stil ( hun som ble berømt for den skinnkledde tekoppen).
Så bra at du brakte dem fram i lyset!

brudeblogg sa...

- pelskledd tekopp, er forresten riktigere beskrivelse av Meret Oppenheims verk.

Tulip sa...

Likte også fatene. Deminner litt om sebramønster synes jeg.
Er det hull på kanten, det har jeg ikke sett på noen tallerkener før. Flotte var de!

Kathrine sa...

Kjempefine disse, Gunda! Jeg liker fargene i de, og at de ikke er helt runde. Og hvorfor er det hull i dem? Blir litt spenning i de enn om de bare hadde vært helt runde.
Og så har du jo utrolige mange flotte fat også:))

Fat i skap er litt dumt da, har "noen" stående jeg også, men mange fra deg og butikken står i den store talerkenhylla på stua:))

Nå blir det glatt! Kjør pent,)

:))

Shabbylishious sa...

Så retro som det går ann men så utrolig stilige da. Retro ja men de minner meg på om 80 tallet også, muligens fargene som gjør det.
Synes åkke som de var drittøffe jeg. Hylla passet jo som fot i hose til de også. Knall!
Bra de fatene hadde deg til å ta vare på dem da. :)
Lineca

Mandy Lou sa...

Dette var nå veldig spesielle og fine fat. Så jeg skjønner godt at du likte å beskue dem inne i skapet. Jeg har faktisk vært med på det samme. Gikk og så på et teservise mine foreldre fikk i bryllupsgave og som de selvsagt aldri brukte. Her for noen år siden fikk jeg endelig overta dem, og har dem i vitrineskapet hvor de synes. He he!

Som mine dager er sa...

Hehe ... dette er typiske Gunda-ting. Selv prøver jeg å se på fatene alle veier for å se om jeg kan like de, men merker at rynken på nesten bare vedvarer. Bra vi har forskjellig smak, men du som det passer inn hos deg!!! Jeg likte hylla så utrolig godt jeg da. Den er sikkert vatret eller alle kunstens regler og der har du meg ;-)

Men vet du hva jeg likte BEST ved dette innlegget?!?!? Navnet på giveren: Arntine! Har jeg aldri hørt om - og jeg falt pladask. Nesten så jeg ønsker meg et barnebarn med det navnet. Det er jo suuuupert!!!!

Klem til deg i natten.

Marit

Som mine dager er sa...

Gunda ... jeg snakker selvfølgelig om rynken på NESEN .... ikke nesten. Deilig skrivefeil ;-)

karin sa...

De fatene hadde godt av å få luftet seg hos deg!
Flotte var de! :))

KATE ♥ sa...

Det var heftige og kule.
Typisk for sin tid på 50-60 tallet?
Har ikke sett disse før, men noe lignende.
Morro med barndomsminner.