Sider

søndag 29. mai 2011

Brennesle suppe !

Husker da jeg var liten og fikk bli med bestemor Gunda og lage brenneslesuppe !!!

Smaken sitter i enda og nå tror jeg at den enkle oppskriften hun brukte med meierismør endelig er funnet ;D
Så igår, etter inspirasjon fra en bloggvenninne som også heter Gunda plukket jeg kurven full av brennesle toppskudd; flere liter ble forvellet og lagt i fryseren for bruk senere mens 2 liter ble til suppe på null komma nins inne på kjøkkenet !


Prøv selv da vel; ut og plukk og ta gjerne med ungene ! Hva er vel bedre enn gode minner....?

Jeg serverte en dæsj rømme ved siden av for de som liker det samt gode rundstykker. Egg kan og kokes og serveres til men det hadde ikke jeg tid til igår ;D


BRENNESLE SUPPE

2 liter nesleskudd

12 dl vann

2 buljongterninger

2 ss mel

3 ss meieri smør
Skyll nesle skuddene og kok de opp med buljongterningene. Sil av. Bruk kraften til å lage jevning med smøret,melet og evt krydder som salt/pepper. Bland så i nesleskuddene igjen. Har du en stavmikser kan du bruke den til slutt .

12 kommentarer:

Bringebær sa...

Dette har jeg alltid hatt lyst til å prøve! Kanskje det er nå det skal skje...

Violetta sa...

Mmmm...vet du, dette har jeg spist en gang i mitt liv, og det var kjempegodt! Har mange ganger tenkt at jeg burde prøve... og nå har jeg i hvert fall oppskrift! :)

Synøve sa...

Den der skal prøves -har brukt nesleskudd i supper før, men aldri som hovedingrediens:)Nyt søndagen der borti "sjørdaln":D

Hjertedamas blogg sa...

Jeg har nok smakt det en gang i forne tider, men syntes vell ikke så mye om det, he-he. Men Løpstikkesuppe, det er snadder det:DDDDDDD Oppskriften ligger på : Duften av roser

Klemz Grethe

brudeblogg sa...

Takk for oppskriften på brenneslesuppe.
Det er et morsomt og fint prosjekt på mange plan å gå ut og plukke maten sin i naturen.
Og brenneslesuppe er både godt og sunt!

sigrid sa...

Så flott og sikkert næringsrikt også!

God søndag!

karin sa...

Så flittig du er Gunda:)
Jeg har aldri smakt brenneslesuppe jeg... kremt...;o)

demie sa...

skal prøve den! ikke noe problem å finne brennesle her ute ...

gult hus i svingen sa...

Nå vil jeg lage både rabarbralikøær ogneslesuppe:) Har laga rylliksuppe, bare bytter ut med nesler jeg. Samme oppskrifta:)
takk for du delte disse oppskriftene:)
klem Trine:)

Tovepia sa...

Om jeg prøver den er uvisst, men dette skal være sunt..og helt sikkert godt også.
Ha en fin søndagskveld, klem fra meg;)

Datt sa...

Brenneslesuppe?? Etter et av tantebarna tryna i brennesla når jeg passa dem i går er brennesle min fiende!

Tulip sa...

Mmm...skal si du er effektiv om dagen!
Den suppa så god ut, har aldri smakt det men har mange ganger tenkt på å prøve det!
Så snart å bruke det vi ikke vil ha, til noe godt å spise!!!

Takk for tipset!