Sider

lørdag 28. mai 2011

Rabarbra likør !

Fikk så innmari lyst til å lage meg rabarbra likør etter å ha gått forbi min gedigne rabarbra samling igårkveld, så kl 22.00 satt jeg igang denne super enkle kunsten å lage rabarbra likør !


5 dl rabarbra ble kuttet i småbiter og lagt på norgesglass sammen med 4 dl sprit og en bit vaniljestang. Dette skal nå stå tre uker på kjøkkenbenken før jeg tar i et par dl hvit sirup

(som jeg visstnok må over til søta bror for å få kjøpt...) Etter en uke til , altså hele fire uker på benken er rabarbra likøren klar til siling og et lite garden party sammen med et par gode venninner der ute!

(sorry dårlig belysning på bildene men slik blir det etter kl 22.00 om kvelden)

11 kommentarer:

Tovepia sa...

Wow, takk for oppskrift! Jeg har selv ei tue rab. som jeg ikke har gjort noe med, og dette blir sikkert snadder.
Nyt dagen, klemmings;)

Lykkeliten sa...

Mmm, dette så godt ut!
Jeg har en gedigen rabarbra i kjøkkenhagen nå. Kanskje jeg skal hjelpe den litt i dag?

Klem Lykkeliten

Eva sa...

Åhhh det fikk jeg lyst til å lage. Vi har masse rabarbra i hagen jeg ikke helt vet hva vi skal gjøre med (i fjor frøs vi ned masse for å lage enorme mengder pai gjennom året - de ligger fortsatt i fryseren urørt )

Ha en fin helg :)

Klem Eva

Hjertedamas blogg sa...

Jeg er på jakt etter måter å bruke rabarbra på!!! Det begrenser jeg liksom hvor mye man gidder å døtte en stilk med rabarbra i en kopp med sukker. Kult når man er fem, men kjedelig når man er femti........ Så nå skal jeg stjæle den spritflaska som ligger i kjøleskapet, og som en av de to hjemmeboende sønnene har lagt der. he-he, de kommer til å bli pottesure, når de oppdager at hu mor har stukket av med spriten deres, he-he. Og som vanlig så er det likør, den blir brukt. Altså alkohol misbruk, etter deres mening:DDDDD Jeg får lage et innlegg om dette på bloggen min. Håper at det er greit, og at jeg linker til deg?????? klemz Grethe

Guri sa...

Spennende saker!! Liker sånne ting som egnetlig gjør seg selv ;))
Klæm Guri

Violetta sa...

Høres og ser mistenkelig godt ut ;-)

Datt sa...

Jassåja, så spennende da! D:

Turid sa...

Jøss , så enkelt..., men hvit sirup fra Sverige...hm tru om dem har det på loppis om æ stopper der...?at æ skal teste ut det her , ja det e sikkert! Takk for tipset!

Tulip sa...

Mmm, det blir sikkert friskt og godt;)

Men min rabarbraplante er liten og stusselig, tro hva jeg gjør galt??
(Den ble plantet i fjor vår.)

ASSA sa...

Mmmm... rabarbralikør høres deilig ut! Må nok ut til rabarbrasamlinga mi jeg også ☺ Takk for tipset!

Som mine dager er sa...

Ser lekkert-smekkert ut. Jeg kommer når likøren er klar til drikkings - gi lyd da ;-)

Klem Marit