Sider

tirsdag 13. september 2011

Om å tørke sopp

Heia der. Sopp innlegget mitt under slo an og jeg fikk endel spørsmål angående hvordan jeg tørker soppen (eller traktkantarellen)
Pst, ikke glem å plukk med deg litt mose fra skogen. Den kan med fordel legges i fryseren om du skal bruke den til jul...
Soppen jeg henger i sytråd og henger opp i taket lar jeg henge til tørk i et tørt, varmt og mørkt rom. Der henger den til den er blitt knusktørr (ca en uke) Syns den er fin og dekorativ så noe av den henger fremme over kjøkkenbenken og noen tar jeg i et tett glass.
..........
Traktkantarellen jeg setter i ovnen får stå natta over på 40 grader med døra på gløtt .
De legges så på glass og nytes som krydder i maten ;)
*****
Men det morsomste jeg bruker denne tørka soppen til er som dekorasjon i mose og på kranser !!! Prøv selv da vel, suuuuperenkelt ;)

8 kommentarer:

Havfruen sa...

Blir vel ikke samme susen å bruke soppen som man kjøper på glass i butikken sikkert, hehe:)) Jeg tør ikke plukke selv.....men dette var jo dekorativt da:)
Nyt høstværet Gunda, klem fra meg:)

ide-puffen sa...

Sånne girlandere hang overalt her for et par uker siden. Gubben som styra på og ble mobbet av kompisene med all "pyntingen" sin :))
Når du skal spise den legges den i kokende vann i noen minutter så er den som fersk sopp igjen. Tøff konservering!
Du super særegen kreative venn kan du ikke komme med en kul ide til stolen jeg fant på Mule?
Hei hopp

ASSA sa...

Mange herlige bilder hos deg Gunda ♥ igjen og igjen ☺

Kathrine sa...

Jeg brukte òg sytråd før, men syns det ble mye enklere å træ de på tynn metalltråd, f.eks blomstertråd.
(liker ikke å sy sjø, he,)

Fant to dårlige steinsopper sist helg også, så dem tok jeg ikke med til deg til fotograferingen. Sønnen brukte den ene til blink med pistolskytingen og pil og bueskytingen.

Ha en fin kveld:))

Elisabeth sa...

Åee..jeg forelsket meg i dvergen jeg da ;)

Alven sa...

Hei :-)

Dekorativt og lurt :-) Takk for tipset. Plukker traktekantarell hvert år,men den blir alltid fryst ned...og litt glemt :-(
Mye sopp i år så gleder meg til sopptur til helga :-)

Ønsker deg en flott onsdag :-)

Klem

Anne (Moseplassen) sa...

åååå.
smelter litt for det første bildet altså!
:)

sigrid sa...

Flink du er :-)

God helg Gunda!!