Sider

søndag 4. desember 2011

Litt om Tvørru !

Da jeg netopp stod og tok bilder på kjøkkenet istad ble jeg så fokusert på disse "tregreiene" etter min bestefar. Han pleide lage slike til bestemor av de gamle juletrærne!!! Fikk med meg disse sist jeg var hjemme hos mine foreldre og mor sa de kales "tvørru" og ble brukt til å få bort "klæppa" i grøten ! Det er gjenbruk det, så etter jul jenter vet dere hva vi har å gjøre ;)



Bestanding når jeg er hjemme i hjembygda får jeg sendt med meg noe. Av fem søsken er det bare jeg som kan se nytta til noe slikt ifgl min gamle mor og det er jo sant....


Bestefar husker jeg bare så vidt som en svær, sinna mann som kalte meg den sutrete ungen...Lillesøstra mi forgudet han, men det var vel fordi hun klarte sitte stille og kose seg med kjeks; jeg hadde jo bestandig et prosjekt eller to å styre med da vet dere og surna vel når ikka alt gikk etter planen slik som da jeg skulle lage badebasseng i potetåkeren.....


Fin søndag til dere, senere idag får dere se resten av mitt "julepyntete" kjøkken og resultatet etter en hektisk loppe-sommer ! Kommer, kommer !

10 kommentarer:

gult hus i svingen sa...

Tvørruan e fin, Gunda:) Så artig du får med deg noe når du er hemme:) Skjerstadmannen har jo etter hvert fått samme interesser som sin storesøster, så nå må jeg dele;)

Klem fra Trine:)

GundaM sa...

Hahaha, satte på google translater på dette og det var gøy, hihi....

ennahs lille hjørne sa...

HIhihi... herlig:)

Vi har sånne også:) husker bestemor fortalte om at bestefar pleide å lage slike. Jeg kjente jo aldri bestefar.. jeg kom jo til verden 1 år etter at han var borte.

Leander lagde en slik i fjor, etter juletreet vårt..knis..
PS: lurer på om det er noe i denne slekta.. for jeg ser også litt nytte av ting som de andre bare rister på hodet av..hehe.. og Leander har visst arva dette.. for han ser nytten av alle plankebiter og spikker og hamrer nye oppfinnsomme ting:) i skrivende stund sitter han ute på verandaen, i snøværet i dress og spikker mønster på en stokk:)

Skjerstad sa...

Hi hi ;) Jeg ser for meg Gunda i badebassenget sitt ! ;) Herlig :)
Vi lagde demninger i bekken nedenfor huset til mormor og morfar . Morfar skremte oss med " Bækkslårrån" ( det var vist et slags troll ;) Han likte ikke at vi holdt på i bekken , men det var jo sååå morro ;) !

Klem fra Janne som liker dine spesielle tregreier :)

Kathrine sa...

Jeg har og mange sånne, både gamle og nye, som heter "turu" der jeg kommer fra. Fine er de:)

Nå har vi nettopp kommet inn fra en tur ut. Været kan en jo ikke gjøre noe med, og godt med tur uannsett da.
Ha en fin adventssøndag nr.2!
Her er det slappe juleforbredelsesdager.

:)

brudeblogg sa...

Hadde ikke fått med meg det fantastisk kreativt pynta julebadet ditt. Så deilig det må være å møte dette om morgenen!
Vi fant en tvørru (vet ikke hva det heter på bergensk)men vi fant altså en slik i kjelleren på det gamle huset vårt. Den er dessverre sprukket og brekt, så den er ikke i bruk, men står til pynt på kjøkkenet.
Men takket være ditt tips, skal jeg jammen få laget meg en sånn når juletreet skal pensjoneres utpå nyåret :)

Trollmora sa...

Fine Tvørruår ja! :)


Jeg er sååååå dårlig på å kommentere for tiden at nå er jeg på en sånn "beklager"-runde... så....

Beklager... tider skal komme, tider skal henrulle... osv :)

Ha en deilig adventstid!

ThelmaT.no sa...

hei

prøvde å legge inn kommentar på innlegget om badet...men det gikk ikke..vet ikke om det er med viten og vilje du har sperret det..

sikkelig lekkert på badet ditt..

ha en fortsatt fin 2. søndag i advent..)

ide-puffen sa...

Husker farmor hadde slike. Trodde de ble brukt som røre redskap. Lærer noe nytt hver dag.
Gleder meg til å se kjøkkenet ditt. Trenger litt inspirasjon fra stildronninga mi....urokråka hi hi.

Kos dæ

Guri sa...

Sånne var vel i de fleste besteforeldrehjem vil jeg tro, i alle fall på Nordmøre ;)
Er nok flere som er skrotnisser og får tilbud om masse rart ;)
Klæm