Sider

søndag 17. juni 2012

Granskudd gelè oppskrift

 Da har jeg endelig fått lagd meg granskudd gelè og den ble nydelig god ;) Har du lyst til å prøve kommer oppskriften her; passer perfekt til villt eller rett og slett som noe godt på skiva eller osten !

 Vask og skyll granskuddene godt. Ta de så i en kasserolle og dekk det hele med vann, litt over granskuddene.Jeg hivde oppi ca 10 enebær mens det kokte for å sette en ekstra piff på geleen.. Kokes forsiktig i ca 30 min. Siles for så å tilsettes sukker og certo og kokes opp igjen til sukkeret er oppløst.
Taes så i rene,varme glass og settes kjølig. Selv måtte jeg selfølgelig legge noen granskudd oppe i glassene, setter ekstra spiss på det om de skal gies bort .
Ca 1,5 l granskudd (noen enebær, frivillig..)
1,5 l vann, 1 kg sukker og en pose certo

16 kommentarer:

Tulip sa...

Jøss, dette har jeg aldri hørt om...spennende.
Morsomt med nye oppskrifter...Skulle bare ønske jeg hadde ei stor gran i hagen nå!

Tulip sa...

Jøss, dette har jeg aldri hørt om...spennende.
Morsomt med nye oppskrifter...Skulle bare ønske jeg hadde ei stor gran i hagen nå!

Skjerstad sa...

Ser så friskt å godt ut Gunda :)
Dette er noe jeg ikke har prøvd.
Har laget granskuddram og g.s.olje..
Dette må prøves til høstens vilt !

Klæm fra Janne

Nyperosa sa...

Javel : )

Det er nesten som om
jeg får lyst å prøve...

ennahs lille hjørne sa...

Åij, dette har jeg aldri hørt om.
Så da må de prøves :)
Blir spennende å smake.

Kathrine sa...

Nam nam:) Ha en fin uke!

:)

Anna GL (ekte heimelaga) sa...

Dette så virkelig spennende ut! Ble det godt? :) Må spore opp gran nå, føler jeg! :)

~~Randi~~ sa...

Hoi, så spennende! Dette har jeg aldri hørt om - sikkert en oppskrift som var vanlig før i tiden, eller? Takk for oppskriften, Gunda! Og ha en fin dag der du er! Klem til deg**

farmor sa...

Så artig, utrolig hva som kan spises. Hva er historien bak en slik gelè, har aldri hørt om noe lignende.
Farmor

Liva`s sa...

Dette så spennende ut - har laget te av granskudd og det smakte godt - så granskuddgele må prøves :-) Takk for oppskrift!

Fire Hjerter sa...

Jøss, visste ikke at man kunne spise gran. Spennende. Naturen har mere å by på enn en vet om gitt.

Elisabeth sa...

Det er fantastisk godt, laget masse for 2 år siden og det ble populære gaver. Laget også granskuddsirup og det anbefaler jeg også varmt. Fantastisk på vafler og is ;)

Sexy Sadie sa...

Takk for oppskrift, men det der ble nok i sprekeste laget for meg ja.

Anne sa...

Er det mulig??? for granskudd er vel det en har overflod av oppi lia her :-)

Rustplata ble til holder til avisa utenfor her!! gjenstår bare å se om postbudet forstår hvor Adressa skal, he he, hvis ikke må det vel lapp med informasjon opp :-))

Anne sa...

Forresten du!! bare jeg som er vilt her :-)))) å litt vill til tider...

Ann Tove sa...

Dette var nytt for meg, freistar å prøve.Takk for oppskrift.