Sider

tirsdag 4. august 2015

Mjødurt drikke - perfekt sommerdrikk !

Mjødurt oppskriften min er en av de oppskriftene jeg har fått masse spørsmål om, og derfor reposter jeg dette innlegget fra i fjor sommer. Ellers kan dere og søke i bloggen på oppskrifter, ting dere har sett her inne tidligere og kunne tenkt dere sett igjen(like under headingen, til venstre....)
.......
Plukk deg ca 200 g mjødurt blomst som ikke er så altfor gammel. La gjerne blomstene ligge ute en stund etter du har plukket de slik at insekter rekker å krype ut....
Den nydelige duften av mjødurten gjør den populær blant de små insektene også ;)
Vask og skjær to stk sitroner i tynne skiver og legg de lagvis med blomstene oppi en stor bolle.
Kok opp 2 l vann og rør inn 800 g sukker og slå så dette over blomstene og sitronene. Lurt å legge et klede over dersom du har fluer innomhus om sommeren... ;) Det har jeg!
La dette stå et døgn for så å sile av opp i en kaserolle der du gir det et oppkok og tilsetter en pose sitronsyre.
Ta den varme saften over i varme, rene flasker. Og vips; så har du sommerens herligste drikke!!!
Ta et høyt drinkglass fyllt med isbiter, ta så 1/3 saft og slå farris (jeg bruker Soda Stream) til det blir fullt- barnas og de voksnes sommer favoritt !!!
....
Du kan og lage deg likør av 50/50 sprit og saft

8 kommentarer:

Liv Elin sa...

Åååååh det ser godt ut! :D Lagre den æ!

GundaM sa...

Gjør det Liv Elin, det er den verd ;)

Refleksjon på livsvegen sa...

Så flink du er :-)

Mellom Himmel og Jordbær sa...

Så mange koselige sommerinnlegg du har. Det er sommeridyll i hvert bilde, ren nytelse :)
Ønsker deg fortsatt mange gode sommerdager!
Klem fra Anette

Mor Inger`s hus sa...

Dette må prøves.
Takk for delingen av oppskrifta :)

Kos deg videre i varmen.

GundaM sa...

Tusen takk skal dere ha ;)
KOs dere i sommervarmen dere også ;)

KKvinneblogger sa...

Dette var en ny oppskrift for meg. Har aldri prøvd mjødurt. Tør jeg? :)

Astrid sa...

Mjødurt er en av de plantene jeg har fundert på å gjøre noe spennende med. Takk for oppskriften! Jeg tenker den skal prøves ganske så snart! :-)
-Astrid.